טכנולוגיה בשרות סדרן ההסעות וההובלות
עד לפני שנים לא רבות, כשעוד היה מותר לעשן במשרדים, וחדר סדרן העבודה היה אפוף עשן עמדו לרשות הסדרן דף ועיפרון ששימשו אותו בעבודתו. כיום ישנם עדיין קומץ סדרנים שנאמנים לדף ולעיפרון אך גם הם מתמעטים.
עבודת הסדרנות הסתמכה במשך שנים רבות על טיב הזיכרון של הסדרן, כישורי ידע והכרות את המפות, כמו גם ניסיון בכבישי הארץ. כל זאת על מנת לתכנן מסלולים לנהגי החברה בהתאם להזמנות הלקוחות. כאשר הסדרן היה שולח את הנהגים לדרכם לא היתה לו דרך ליצור עמם קשר עד לחזרתם אל המשרד.
הכלים הטכנולוגים העומדים לטובת הסדרן כיום לא צצו ביום אחד. שינויים בתחומי הטכנולוגיה, התקשורת הקווית והסלולרית שחלו בעולם לא פסחו על חברות ההסעים וההובלה.
במקרה או שלא במקרה בשנת 1994 הוקמה חברת איתורן ובשנה זו נוסדה גם חברת מירס. חברות אלו וחברות אחרות כגון ISR , טרפילוג, ופוינטר סיפקו כלי עבודה ראשונים לאנשי המשרד ולסדרן ההסעות וההובלות. בשלב ראשון נוסף מידע לגבי מיקום הרכב, ובהמשך נתקבלו פרמטרים הקשורים בהתנהגות הנהג, נסיעות לא מאושרות (נסיעות מחוץ לסידור), חיישנים למניעת גניבות דלק, וכיו"ב.
תקשורת בין סדרן – לנהג שעבדה לרוב באמצעות מכשירי מירס בשיטת "ווקי טוקי" והמשיכה דרך מסרונים, התקדמה בשנים האחרונות בהתאם לדרישת השוק, לפיתוח אפליקציות ייעודיות לקישור בין תוכנת סידור העבודה לבין הסמארטפונים אצל הנהגים.
לאורך השנים נעשו מאמצים להטמיע אמצעי תקשורת נוספים כגון מסופים פיזיים ברכבים שלמרות יתרונם המקצועי, הלוגיסטיקה המורכבת בהתקנה וחוסר גמישות לפיתוחים ושינויים (בניגוד לאפליקציות בסמארטפונים) הפכו את אותם מסופים ברכבים לפחות רלוונטים.
במשרד הההובלות וההסעים כיום ניתן למצוא אצל מרבית הסדרנים שני מסכים המסייעים לתפעול:
- מסך להצגת מיקום הרכבים ע"ג מפה
- מסך להצגת סידור העבודה
למרות שהחיבור והסנכרון בין הסידור התיאורטי המופיע בתוכנת הסדרן לבין העולם ה"אמיתי" שיוצג על גבי מסך המיקומים של הרכב הוא יותר ממתבקש, והיינו מצפים כי לחיצה על שורת הנסיעה בסידור תציג לנו את מיקומו של הרכב על גבי המפה, כמו גם הצגת התראות במידה והרכב עומד לאחר או נוסע שלא בכיוון הנסיעה הבאה שלו – סינכרון זה כמעט לא קיים בעולם ההסעים או בעולם ההובלות – לבעיה זו סיבות רבות שייכתב עליהן במאמרים הבאים.
כלי עבודה חשוב ומרכזי שעומד לרשות הסדרן הוא הסמארטפון. מכשיר חכם זה משלב כלי עבודה נייד עם עוצמת עיבוד של מחשב, מצלמה, רשימת אנשי קשר, דוא"ל ועוד. כך מתאפשר לסדרן ליצור קשר עם נהגי החברה, קבלני משנה, לקוחות ועוד.
הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח ומאפשרת לסדרן בלחיצת כפתור לשלוח סידורים לנהגים, להיכנס למצלמה המותקנת ברכב, מערכות ספירת נוסעים, התראות בזמן אמת, שילוט וכריזה ברכב וכיו"ב.
ומה לגבי אופטימיזציה בעולם ההסעים וההובלות? על כך נכתוב במאמרנו הבא…
צוות תמיכת איתם – שרותי תקשוב ערדום